zaterdag 12 januari 2013

Lacan 1

En avant dan maar. Voor € 3 Les Quatre Concepts Fondamentaux de la Psychanalyse op de kop getikt en na tien bladzijden al flink geïrriteerd door Lacans afgrijselijk zelfingenomen praatjes. En dan ben ik nog maar aan de inleiding, alwaar de zelfbenoemde Grote Man zich beklaagt over zijn uitsluiting uit de wereld van de psychanalysten. Wil ik mezelf straffen, of iets van die strekking? Dat treft overigens, want ik heb psychanalyse altijd al als een heauton timorein beschouwd (toevallig dat er onder christenen zoveel zelfstraffers rondlopen? en dat Lacanianen als Badiou en Zizek zich uitgebreid verdiepen in het christendom?). Niettemin zet ik door tot ik tot een genuanceerd oordeel kom.

1 opmerking:

O. L. Muñoz Cremers zei

Wij kunnen achteraf moeilijk het charisma van Lacan reconstrueren, maar hij moet een meester zijn geweest van intrige, performance. Al die openbare college's die massaal werden bezocht. Hoe hij het voor elkaar kreeg dat ongeveer iedereen zich met zijn werk bezighield (dat Foucault hem niet vertrouwde is toch weer een pluspunt).

Psychoanalyse en christendom? Pfff, daar moeten we maar over mailen.